Als u problemen ondervindt om deze pagina te lezen, lees hem dan online op:
Oceania News - Uitgave september 2005
www.aussietours.be blt Oceania News - Jaargang 5 - Uitgave augustus 2007  
.
.
.
back to newsletter

Aussie Girl Down Under - Heidi verkent Poruma Island

 

 

Om 07u00 ’s morgens afspraak aan het hotel in Cairns waar ik afgehaald wordt voor m’n transfer naar de luchthaven. Ik maak kennis met Peter, de persoon van Tourism Queensland, die met me meereist naar het voor mij nog onbekende maar zeer aanlokkelijke “Poruma Island”.

Vanuit Cairns vliegen we met Qantaslink over en langs de noordoostelijke spits van Australië, nl. het Cape York Peninsula, naar Horn Island. Horn Island is dé aanvlieghaven voor de eilanden in de Torres Strait. De bagage komt op een grote aanhangwagen waar iedereen z’n eigen reistas kan nemen. Vanop de kleine maar drukke luchthaven is een bustransfer voorzien naar de jetty van waaruit we een overzet hebben naar Thursday Island, het administratieve centrum voor de Torres Strait waar heel wat overheidsinstanties een vertegenwoordiger hebben. Het is wel grappig om tal van mensen in kantoor outfit te zien in zo’n heerlijk tropisch klimaat.

We brengen er ondermeer een bezoek aan het zeer interessante Gab Titui Cultural Centre . De Torres Strait Islanders worden de “second indigenous people” genoemd en dit omdat ze sterk verschillen van de “mainland Aboriginals”.

De cultuur van de Torres Strait people is verfijnder en leunt dichter aan bij die van de Zuidzee. Hun kunstwerken zijn een combinatie van beide. Hun drums lijken op die van de Highlanders in Papua New Guinea.

Het Cultureel Centrum bestaat nu 3 jaar en heeft momenteel een tentoonstelling over de geschiedenis van de lokale parelvisserij, die nu niet meer uitgeoefend wordt in de regio. Verder is er informatie over de regio en zijn er voortdurend wisselende tentoonstellingen van lokale kunstenaars.

 

Na dit boeiende bezoek keren we met de catamaran terug naar Horn Island en daar met de bus naar de luchthaven waar onze privé-piloot ons opwacht voor onze chartervlucht naar Poruma Island.

Bij het verlaten van het eiland zien we prachtige koralen die het eiland omzomen. Verder vliegen we over verschillende kleine eilanden en koraalriffen naar onze langverwachte bestemming. Na een vlucht van ongeveer een half uurtje komt “ons” eiland in zicht. Ik ben nu wel helemaal “excited”.

De aanvliegroute biedt een fantastisch uitzicht op de 2 bungalows van het kleine Poruma Island Resort. De airstrip vormt dus wel degelijk ongeveer een derde van de totale oppervlakte van het eiland.

Bij aankomst worden we opgewacht door Alan, die samen met z’n vrouw het resort runt.

De ligging van het complex is gewoon schitterend. De bungalows zijn zo goed als helemaal open en opgetrokken in een gecombineerde lokale stijl met modern comfort. Een terras met 2 ligzetels, daarna een overdekt open gedeelte met 2 barkrukken, een lounge met tafel en 2 banken en een kitchenette. De volgende ruimte staat ook helemaal open maar kan met tussendeuren afgesloten worden. Daar heb je de ’plunge pool’ en het bed met groot muggennet. Er is verder een ruime kast met safe en een apart toilet en aparte douche.

Van op het terras wandel ik het brede strand op en merk dat enkele locals ook een frisse duik komen nemen.

De zonsondergang vanuit de bungalow is gewoon schitterend! “Adembenemend” ervaar je hier letterlijk aan den lijve!

’s Avonds wordt het diner opgediend in de bungalow. Sandy, onze gastvrouw, verwent ons met een heerlijke “seafood platter”.

De rest van de avond kun je gewoon heerlijk genieten van op het terras van de rust en een glaasje Australische wijn. Of als je als koppel reist, is de privé plunge pool heerlijk verfrissend en romantisch bij kaarslicht.

De volgende morgen genieten we van een uitstekend continentaal ontbijt waarna we gaan zwemmen. Snorkeluitrusting stelt Alan graag ter beschikking. We wandelen naar de jetty waar ook een rotswand is. Ik krijg er talrijke verschillende vissen te zien en zelfs een kleine stingray. Daarna tal van koralen, anemonen, felblauw gekleurde zeesterren en nog meer vissen.

Na het snorkelen gaan we het eiland verkennen; in een uurtje ben je er wel rond gewandeld. De mensen hebben hier op zich een goed leven. Naast hun ‘job’ wordt extra geld verdiend met het vangen van crayfish wat hen een mooie extra cent oplevert.

Rond de middag worden we opgepikt door een local met z’n dingy om te gaan vissen. Paul, onze buur die momenteel de luchthaven op Christmas Island runt, gaat ook met ons mee. Hij gooit de vislijn een aantal keer uit om de vissen aan te trekken. Het vissen zelf gebeurt niet met een klassieke hengel maar gewoon met visdraad op grote rollen met een “sinker” (steen om de lijn te verzwaren) en een haak voor het aas.

 

Paul heeft het eerst beet, maar we laten de kleine vis terug gaan. Peter is de volgende en deze vis houden we. We hebben wat pech met vislijnen die aan rotsen blijven hangen en daardoor zonder haak of gewicht komen te zitten. Ik doe verder met de enige overgebleven goeie lijn en heb plots ook beet. We vissen met inktvis (squid) en eens deze op is, gaan we verder met tonijn wat een beter lokaas blijkt te zijn want ik haal nog verschillende vissen naar boven. Het loont dus zeker de moeite! Freddy, onze skipper, is een gezellig mens en deelt ook graag z’n kennis met ons. Hij is afkomstig van een naburig eiland maar is mee verhuisd zo’n 26 jaar geleden toen z’n zus trouwde met iemand van Poruma Island. Hij heeft al 4 kinderen en ziet er nog zo jong uit.

Als we terug komen genieten we van een uitstekende Caesar Salad als lunch. De rest van de namiddag wordt gevuld met nog wat “business talk” en het bijwerken van m’n reisverslag.

’s Avonds hopen we van nog een mooie zonsondergang te krijgen. Niet zo voor de hand liggend met de wolken die zijn komen opdagen tijdens onze vistrip. We gaan even kijken bij de ‘pub’ waar er een ‘pool’ wedstrijd gehouden wordt en praten er met een ‘local lady’ en haar kinderen. Zij komt oorspronkelijk van Mt. Isa en heeft 5 kinderen. Opvallend is dat veel locals nog heel jong zijn en al meerdere kinderen hebben.

Norah, de chairman van de community, en haar schoonzus Jessy (werkt ook voor de council) vervoegen ons voor het diner. Op het menu staat ondermeer een papillotte van snapper en de “coral trout” die we ’s middags zelf gevangen hebben.

 

Het is boeiend om een beter inzicht te krijgen in het reilen en zeilen van de lokale community met slechts +/- 280 inwoners. De humor van de dames is fantastisch.

Na een supergezellige avond geniet ik opnieuw van een zalige nachtrust met enkel de geluiden van de natuur.

Na 2 nachten zit ons verblijf er helaas op. Na het ontbijt brengt Alan ons terug naar de luchthaven waar onze piloot Mohammed ons opwacht voor onze terugvlucht naar Horn Island van waaruit we aansluitend ineens verder vliegen met Qantaslink terug naar Cairns.

Op de terugweg wordt niet zo veel meer gezegd; we beleven ons verblijf op het unieke Poruma Island opnieuw in onze gedachten en mijmeren nog na …

Poruma Island is kortom een schitterende afsluiter voor een rondreis door Australië. Z’n geïsoleerde ligging geeft uw verblijf een apart karakter net zoals de hartelijke lokale bevolking.