Als u problemen ondervindt om deze pagina te lezen, lees hem dan online op:
Oceania News - Uitgave september 2005
www.aussietours.be blt Oceania News - Jaargang 4 - Uitgave juli 2006  
.
.
.
back to newsletter

Aussie girls on the gab: Heidi verkent Cobourg Peninsula met Venture North.

 

Woensdagmorgen 31/05/06 … Bij het krieken van de dag word ik door de gids van Venture North aan het hotel in Darwin afgehaald.


Ik ben de eerste gast in onze luxueuze 4x4 Landcruiser waarmee we de komende 5 dagen Kakadu NP, Arnhemland en Cobourg Peninsula zullen verkennen. Na het ophalen van de andere mensen zijn we “on the road” en gaat het richting Kakadu National Park.
De komende 5 dagen leven we op “Cobourg time” en worden uurwerken niet geduld.


Een eerste stop wordt ingelast bij Fogg Dam waar we al een grote variatie vogels te zien krijgen. Daarna krijgen we nog een beter inzicht in de lokale fauna en flora in het informatiecentrum “Window on the Wetlands”. Onderweg zien we welke ravage de recente tropische stormen op hun weg doorheen de Top End hebben achter gelaten, tijdens het regenseizoen dat uitzonderlijk lang geduurd heeft.


Wie z’n alcoholvoorzieningen voor de komende dagen nog niet ingeslagen heeft, krijgt hiertoe een laatste kans in de Bark Hut Inn. Ondertussen is een 2e voertuig van Venture North ons komen vervoegen (1 gids per 6 passagiers - wat een luxe !).


 

Na een uitstekende picknick lunch bij Mamukala Lake splitsen we ons op. Ik ga mee naar Nourlangie Rock waar we de eerste Aboriginal tekeningen van deze trip te zien krijgen. Het is heel boeiend om de betekenis van de verschillende figuren en tekeningen te achterhalen.

 

Daarna rijden we verder naar Jabiru waar we inschepen voor onze panoramische vlucht (optioneel) van een uur over het Arnhemland Escarpment, de Jim Jim & Twin Falls en de Double Falls. En unieke belevenis …

 

 

Het is ook de eerste dag dat men gestart is met de “controlled burning” van de afgelegen natuurgebieden en talrijke rookpluimen stijgen op van tussen de dichte vegetatie. Per helikopter dropt men kleine vuurbommen om de woekerende vegetatie in te tomen en op die manier ook grote “bush fires” te vermijden. Het creëert in ieder geval een uniek beeld over de regio.
Na een eerste leerrijke dag genieten we van een BBQ-diner en een deugddoende nachtrust in de Lake View Bush Bungalows & Cabins.

De volgende dag opnieuw een vroege start (dat is nu eenmaal gebruikelijk als je op “safari” gaat, je reist mee met het daglicht) en vandaag wordt een spannende kennismaking met Arnhemland (Aboriginal-land) en het Cobourg-schiereiland.
(Wie deze regio individueel wenst te verkennen, dient vooraf een permit aan te vragen bij de Northern Land Council. Het aantal toegelaten voertuigen in het gebied is ook beperkt.)
We beleven al onmiddellijk een klein beetje avontuur als we de toch nog vrij snel stromende East Alligator River oversteken. Daarna genieten we van een prachtig natuurtafereel met de ochtendmist boven de watervlaktes op weg naar Oenpelli; of in Aboriginal-taal “Gunbalanya”.
In het Art Centre zien we hoe de lokale Aboriginals prachtige schilderwerken maken in hun eigen typerende stijl. Maar het hoogtepunt moet nog komen. Een stevige wandeling en klimpartij, onder begeleiding van een Aboriginal-gids, brengt ons naar de mooiste en best bewaarde Aboriginal-rotstekeningen in de Top End. Onze inspanningen worden beloond met een prachtig uitzicht over het stadje en de omliggende “wetlands”.


 

 

Na de lunch hebben we een vrij lange rit voor de boeg naar het afgelegen Gurig National Park op het Cobourg Peninsula. Maar we genieten van het afwisselende landschap. Plots gooit onze gids alle remmen toe, wipt uit het voertuig en rent blootsvoets de bush in. Wij hebben geen flauw benul wat er aan de hand is … maar plots keert hij terug met een “frilled lizard” in de hand. Waw, best wel indrukwekkend om dit bizarre beest van zo dichtbij te kunnen aanschouwen.


 

In de vooravond bereiken we ons “coastal camp” op de middelste landtong van het Cobourg Peninsula. We zijn de eerste bezoekers van het seizoen. Met 4 man was er 2 weken hard gewerkt om het kamp op te zetten en de weg er naar toe vrij te maken na het uitzonderlijk zwaar regenseizoen. Maar alles is tip top in orde. Het “hoofdgebouw” is een groot overdekt terras met open keuken. De zes 2-persoonsbungalowtenten liggen niet zo ver uit de buurt en zijn allemaal voorzien van 2 opgemaakte bedden, een nachtkastje en 2 zaklampen. Onze “bush shower” bevindt zich tussen 3 golfplaten met een uniek uitzicht op de ongerepte omliggende natuur.
Bij een aperitiefje genieten we vanop de kliffen met zicht op zee, van een adembenemende zonsondergang en we ronden de avond af bij het kampvuur. Maar voor het slapen gaan zijn we nog getuige van een unieke “maansondergang”.


De volgende morgen laten we ons wekken door het zonlicht. Na een ontspannen ontbijt worden we op het strand afgehaald door Jason, onze skipper en gids voor deze voormiddag. Hij brengt ons naar de “Victoria Settlement” waar de Britten in 1838 een Britse kolonie opstartten. Maar de Britse levensgewoontes gecombineerd met het tropische klimaat resulteerden al snel tot een ondraaglijke situatie. Tropische ziektes overmeesterden de bevolking van de gemeenschap en na 60 sterfgevallen onder de bevolking van 200 personen, wordt de kolonie na 11 jaar opgedoekt. Nu zie je er nog de ruïnes van de verschillende gebouwen die er volgens Britse normen opgetrokken werden.
Na deze boeiende uiteenzetting varen we naar een afgelegen strand voor onze “morning tea”. Naast de talrijke mooie schelpjes op het strand, zijn er ook intrigerende mangrovebossen.
De namiddag is heerlijk ontspannend. Van bij ons “coastal camp” wandelen we naar de nabij gelegen riffen waar we met onze eigen Venture North gidsen Mick en Joel, op zoek gaan naar oesters. Hmm, heerlijk … verser kunnen ze echt niet zijn … de smaak van de zee die onze tongen streelt...

 


Een verfrissend zwempartijtje in de zee zit er helaas niet in wegens … krokodillengevaar!
We beproeven ons geluk verder met visvangst vanaf het strand. Wendee, een van onze Australische passagiers, slaagt er zelfs in om 3 keer en kleine “shark” aan de haak te slaan. Uiteindelijk zorgt Joel voor ons avondmaal met de vangst van 4 grote vissen en een mud crab.
Mick zorgt nog voor een aangename verrassing op weg terug naar het kamp. Blijkbaar is er een natuurlijke bron en met een kleine generator wordt het water opgepompt waardoor we kunnen genieten van een échte “spring shower” op het strand. Hoe meer kun je je verenigd voelen met de natuur! De oesters en de visvangst zorgen voor een waar feestmaal.

 

 

Dag 4 … ondertussen zijn we allemaal al gewoon aan de Cobourg-tijd. Vandaag staat de verkenning van de landtong waarop we gelogeerd zijn, op het programma. Het nationale park op het schiereiland herbergt een unieke natuurvariatie … zandstranden, duinen, kustgrasland, mangroves, stukjes regenwoud, moerassen, lagunes, koraalriffen, zeegrasweides en een rijke onderwaterwereld. Zeeschildpadden, krokodillen, zeekoeien en dolfijnen zijn er beschermd. Enkel de lokale Aboriginals mogen op deze dieren jagen volgens de traditionele methodes die ze reeds duizenden jaren toepassen. Voor veel van de geschatte 1.500 bezoekers per jaar, is het sportvissen echter het hoofddoel van hun trip: Arnhemland en Cobourg Peninsula vormen een waar paradijs voor sportvissers.

Een van mijn hoogtepunten van de dag is het schelpenstrand waar we prachtige grote schelpen vinden. Ook de locatie voor de lunch is opnieuw uniek … wat een adembenemende natuurpracht biedt het moeras met z’n talrijke witgeschorste bomen, in al z’n eenvoud, tegen de blauwe hemel…
In het Black Point Cultural Centre leren we meer over de Aboriginal-, Marcassan- en Europese geschiedenis van de regio.

 


 

De laatste morgen … vroeg uit de veren, want we hebben een lange rit voor de boeg. Ieders gemoed is een beetje bedrukt, want we hebben nog geen zin om terug naar de “hussle & bussle” van de bewoonde wereld terug te keren.
We steken allemaal een handje toe om het kamp op te ruimen… en zijn weer op weg … over de “gravel roads”, doorheen het afwisselende landschap … We steken rivieren en kreken over en Sandra (ondertussen m’n Amsterdamse vriendin geworden tijdens deze trip) en ik houden een wedstrijdje “vogels waarnemen en benoemen”. We maken nog een boottocht (optioneel) op de East Alligator River die Kakadu NP van Arnhemland scheidt.

 

Over de Arnhem Highway gaat het daarna terug naar Darwin. We houden nog een koffiestop in de Bark Hut Inn waar we met een attentie onze 2 uitstekende gidsen Mick & Joel (het mag gezegd … 2 good looking young Aussie blokes) bedanken. Keer op keer sta ik versteld van de kennis die de Australische gidsen hebben over de lokale fauna & flora en de regionale geschiedenis. Tijdens het laatste stuk van de rit is het stil in de wagen en iedereen is aan het mijmeren over de afgelopen 5 dagen en de fantastische ervaring.
Met een stevige knuffel neem ik in Darwin afscheid van m’n nieuwe Australische vrienden …

 

Bekijk hier de betreffende pagina in onze brochure.